Glemt brukernavn eller passord?
 
 
SØK:  Søk
 
 
Besøksteller
Besøksteller
 
Hoved   -->   Aldersbestemt
KOSTHOLD FOR BARN OG UNGE
12.02.2014, Lars Hustad   (sist endret 12.02.2014 av Lars Hustad)      
 

 Kosthold for barn og ungdom

 

Copyright © Anne Olsen-RyumDet er fornuftig å innarbeide kunnskaper og holdninger til kosthold alt fra tidlig alder.  Barn og unge er veldig mottagelig for å lære om riktig kosthold.
I relasjon til dette kan barn fra de starter med fotball lære seg betydningen av å spise fire sunne måltider hver dag inkluderte frokost, og drikke vann under trening/kamp. Her anbefales det å bruke begrep som ”mat”, ”bra mat” og ”lørdagsmat”, istedenfor sunt og usunt kosthold. Alt som er mindre sunt puttes inn i lørdagsmat sekken. Når barna kommer opp i 9-års alder kan vi også lære dem å spise et lite måltid før trening dersom de kommer rett fra skolen til SFO fotball. I denne alderen kan vi også lære dem at frukt er bra å spise både før, under og etter trening.

Det anbefales å ikke tvinge dem til å ha med frukt, men å oppfordre dem til å ha det med. I tillegg bør klubben tilby frukt ved fotballskoler eller lignende tiltak.

I turnering for barn og i 11er-fotballen kan det være lurt å ha med litt frukt, kjeks eller rosiner i pausen og rett etter kamp, spesielt i varmt klima. De spillerne som ønsker å satse som fotballspillere bør fra 14-års alder gjennomføre flesteparten av tiltakene. Dette bør de i størst mulig grad lære seg å gjennomføre selv. Hos disse spillerne bør en også stille store krav til riktig kosthold. Det kan for eksempel være å ikke få lov til å delta på trening dersom de ikke har med seg drikke og ”restitusjonsmat”. Når spillerne når junior elite nivå, kan klubben starte med å legge til rette for riktig kosthold på lik linje med toppspillere/toppidrettsutøvere.

Når det gjelder væske under trening/kamp, anbefales vann som drikke fram til 14-års alder. Saft[9] kan benyttes som ekstra ”stas” ved kamp, spesielt i turneringer og i 11-fotball. Dessuten kan det benyttes i varmt klima dersom det medfører at barna drikker mer. På grunn av tannhelse kan det være greit å vente med sportsdrikke til spillerne når junior elite nivå/A-lag, eller under veldig store treningsdoser for videregående elever. Spillere i alderen 14-16(19) år kan heller drikke saft til trening, og eventuelt sportsdrikke til kamp.

Info er hentet fra Norsk Fotballtrenerforening


 

Tilbake til forrige side.

 

 
Siste 10 kommentarer
01.11. Det var mange fin...
06.04. Hei ! Lurte på om...
03.11. Hei! Hva har dere...
07.06. Det begynner å ty...
01.06. Hei hei. har dere...
11.04. Tredje plassen gi...
17.03. Vi trenger flere ...
14.03. Tape mot Rafs?? N...
26.02. En fantastisk his...
23.02. Takk Lars :)...

 

Terminlister/tabeller

 
FK SØRØY GLIMT
Adresse: v/Roy Mienna, Postboks 2, 9593 Breivikbotn
Mobil: 40201111     Epost: leder(at)fksoroyglimt.no     Bank: 4912 20 06122
          Webansvarlig: Lars Hustad