Glemt brukernavn eller passord?
 
 
SØK:  Søk
 
 
Besøksteller
Besøksteller
 
PASSNINGSKULTUR
Generell info
Av Lars Hustad 
21.08.2014 09:47:52
Tilbake Skriv ut    
Fotball er kultur. Neppe finkultur, men kultur. Og i fotball-Norge jobber mange med å endre kultur. Fra å sparke til å spille fotball. Det er bra. Pasningen rører ved fotballens ide. Et viktig virkemiddel for å oppnå gjennombrudd, skape målsjanser og å score mål. Flere mål enn motstanderen helst.
-

Passningskulturen er ikke alt for imponerende her på berget. Men det kommer seg. Stadig flere trenere stimulerer til god læring ved å sette pasningsspillet i fokus. Utvikle relasjoner gjennom å se bevegelse uten ball og ballførers valg i en helhet. For et godt pasningsspill avhenger av hyppige og raske bevegelser. Både nær ballfører – og lengre unna ballfører. Det gjør ballførers liv enklere. Og motstanderens vanskeligere.

Å møte et lag med et variert pasningsspill er som å ligge i telt – midt på natta etter å ha kverka 100 mygg: Du veit aldri når og hvor den neste myggen kommer. Det eneste du veit er at den kommer – og at den stikker kirurgisk presist.

Tenk om FK Sørøy Glimt kunne stikke som myggen!

Da må den som har ballen tenke raskt. Bestemme seg hurtig. Helst før mottaket. Hovmesterblikk er påkrevet. Lese flere trekk forover. Hver situasjon krever å OPPFATTE, VURDERE og BESTEMME. Så HANDLES det. Ikke på RIMI, men med ball. 

For Fotballferdighet = VALG + UTFØRELSE AV HANDLING TIL BESTE FOR LAGET

Ferdighet er altså ikke bare teknikk. Det må få konsekvenser for treninga. Det hører til forrige årtusen å bruke mesteparten av tida på å øve to og to. Økta må være spillsentrert, kamplike situasjoner må komme så ofte som mulig. Da øver vi pasningsspill da! Som et virkemiddel til å komme i scoringsposisjon. For vi øver ikke pasningsspill uten å ha en hensikt. Og det bør være å nærme seg motstanderens mål. Det kan være mange trekk – eller få trekk. Hvordan motstander opptrer er avgjørende. Vi spiller der det er rom. Da må vi beherske hele spekteret av spillsituasjoner.

Det handler om å legge til rette for læring, med banestørrelse som presser spillerne på tid og rom. Tvinger dem til å orientere seg raskt. De skal utfordres på å ha en god førstetouch, der de tar av press. Utfordres på om de skal føre, vende, skyte eller spille pasning. Pasning til hvem? Med utside, innside eller halvtliggende vrist? Hva med kraften i pasningen? Med å kamuflere den -  for å gi mottaker bedre tid? Det kan også være lurt å unngå regler om touchbegrensninger. Hvis du sier maks to touch, vil det komme situasjoner hvor valget blir feil, fordi det der og da opplagt lønner seg å bruke tre eller flere.

Spillet må ikke være for lett, men heller ikke for vanskelig. Hold dem i flytsonen, gi passe utfordringer! Banestørrelsen skal være sånn at spillerne opplever mestring hvis de er skjerpa, og sånn at de mislykkes om de slurver. Coachinga bør ha hovedvekt på å forsterke det som er bra.

Den spillsentrerte tilnærminga i ferdighetsutviklingen er ikke særnorsk. Den går igjen nesten over alt. I alle gode fotballnasjoner. «Alle» følger spesifisitetsprinsippet og aktivitetsprinsippet:

- Du blir god i det du øver på
- Da må du øve på det så ofte som mulig

I Norge har vi ingen imponerende pasningskultur, men vi er på gang. Vi må la spillerne få utfolde seg, la dem få prøve. For i spillerutviklinga er resultatet underordnet. Mange gjentakelser i spillsituasjoner gir kjempelæring. Og du som trener må IKKE ta valget for spilleren. La dem velge selv, så kan du coache etterpå! Coachinga skal være konkret, klar og tydelig. Gjerne spørrende.

Et godt pasningsspill avhenger som nevnt av god bevegelse. Et tips kan være å lage trekanter, alternativt en diamantform rundt den som har ball. På den måten får vi gode vinkler i pasningsspillet. Så fort en pasning er spilt, lages en ny trekant/ny diamant. Ballfører får da ofte alternativer både forover, sideveis og bakover.

Og så har vi ærgjerrighet og lidenskap. Vi må utvikle spillere med innlevelse, enten pasningen er lett eller vanskelig. Det handler om å gjøre det ordentlig 100 av 100 ganger. Det handler om å bry seg, ta ansvar for egen læring. Det skal være kjipt å miste ballen. Vi skal bli så gode at vi er ekle å spille mot, fordi vi er balltrygge og beveger oss hele tida. For å få det til må en trener stille krav til kvalitet og konsentrasjon. Det er kvaliteten en trener evner å skape som er avgjørende. Den kvaliteten får du om du er flink til å hjelpe spilleren med å ta ansvar for sin egen utvikling. Ved å være en god tilrettelegger. Stimulere til refleksjon. Til konsentrasjon. Til utvikling. Til egentrening.

-

Bli den første til å kommentere denne nyheten! Skriv inn i feltene nedenfor.
 
 
  Skriv en kommentar til denne nyheten:
   
Ditt navn:
Din kommentar:
   
Sjekk: Skriv inn de 3 siste (små) bokstavene i det norske alfabetet:
 
 
Siste 10 kommentarer
01.11. Det var mange fin...
06.04. Hei ! Lurte på om...
03.11. Hei! Hva har dere...
07.06. Det begynner å ty...
01.06. Hei hei. har dere...
11.04. Tredje plassen gi...
17.03. Vi trenger flere ...
14.03. Tape mot Rafs?? N...
26.02. En fantastisk his...
23.02. Takk Lars :)...

 

Terminlister/tabeller

 
FK SØRØY GLIMT
Adresse: v/Roy Mienna, Postboks 2, 9593 Breivikbotn
Mobil: 40201111     Epost: leder(at)fksoroyglimt.no     Bank: 4912 20 06122
          Webansvarlig: Lars Hustad