KOSTHOLD FOR BARN OG UNGE
Av Lars Hustad  
12.02.2014
 

 Kosthold for barn og ungdom

 

Copyright © Anne Olsen-RyumDet er fornuftig å innarbeide kunnskaper og holdninger til kosthold alt fra tidlig alder.  Barn og unge er veldig mottagelig for å lære om riktig kosthold.
I relasjon til dette kan barn fra de starter med fotball lære seg betydningen av å spise fire sunne måltider hver dag inkluderte frokost, og drikke vann under trening/kamp. Her anbefales det å bruke begrep som ”mat”, ”bra mat” og ”lørdagsmat”, istedenfor sunt og usunt kosthold. Alt som er mindre sunt puttes inn i lørdagsmat sekken. Når barna kommer opp i 9-års alder kan vi også lære dem å spise et lite måltid før trening dersom de kommer rett fra skolen til SFO fotball. I denne alderen kan vi også lære dem at frukt er bra å spise både før, under og etter trening.

Det anbefales å ikke tvinge dem til å ha med frukt, men å oppfordre dem til å ha det med. I tillegg bør klubben tilby frukt ved fotballskoler eller lignende tiltak.

I turnering for barn og i 11er-fotballen kan det være lurt å ha med litt frukt, kjeks eller rosiner i pausen og rett etter kamp, spesielt i varmt klima. De spillerne som ønsker å satse som fotballspillere bør fra 14-års alder gjennomføre flesteparten av tiltakene. Dette bør de i størst mulig grad lære seg å gjennomføre selv. Hos disse spillerne bør en også stille store krav til riktig kosthold. Det kan for eksempel være å ikke få lov til å delta på trening dersom de ikke har med seg drikke og ”restitusjonsmat”. Når spillerne når junior elite nivå, kan klubben starte med å legge til rette for riktig kosthold på lik linje med toppspillere/toppidrettsutøvere.

Når det gjelder væske under trening/kamp, anbefales vann som drikke fram til 14-års alder. Saft[9] kan benyttes som ekstra ”stas” ved kamp, spesielt i turneringer og i 11-fotball. Dessuten kan det benyttes i varmt klima dersom det medfører at barna drikker mer. På grunn av tannhelse kan det være greit å vente med sportsdrikke til spillerne når junior elite nivå/A-lag, eller under veldig store treningsdoser for videregående elever. Spillere i alderen 14-16(19) år kan heller drikke saft til trening, og eventuelt sportsdrikke til kamp.

Info er hentet fra Norsk Fotballtrenerforening


-